maaliskuuta 20, 2013

"Homofobia ei ole lääketieteellinen fobia, vaan se rinnastuu rasismin ja seksismin kaltaisiin ennakkoluuloihin."

http://25.media.tumblr.com/tumblr_ma51q397WV1qfvypwo1_500.jpg

Voisinko jotenkin olla olematta homo?
Minua ei ole pitkään aikaan ahdistanut seksuaalinen suuntautumiseni, mutta tuosta kansalaisaloitteesta lähtenyt keskustelu on saanut aikaan sellaisia kommentteja, että tunnen taas sitä tuttua pelkoa.

"Mun mielest ultraäänes pitäis jotenki pystyy selvittämään onks se tuleva lapsi homo vai hetero ni sit sen pystyis abortoimaan, jos se ois homo. Koska emmä rupee mitää homoo kasvattamaa!"

"Jos mä oisin homo, mä mieluummin tappaisin itteni ku eläisin nii vastenmielisesti. Kelaa nyt, hyi vittu!"

Istun neljän lukion ensimmäisellä luokalla olevan pojan vieressä ja sydän hakkaa. Minä toisaalta vihaan heitä, toisaalta ymmärrän heitä.
Olen pitkän käytävän päässä ja kaukana on ovi, jonka takana on vapaus olla sitä, mitä olen. Käytävän lattian alla on miinoja, jotka yksikin harha-asken voi räjäyttää: olet paljastunut, olet likainen, iljettävä. Olet vääränlainen. Pieleen mennyt ihmisriekale. Turha. Kieroon kasvanut.

http://24.media.tumblr.com/39b76a1a124eb9ca56f88480b4411dd0/tumblr_mjwe3vAah21r0oqiso1_500.jpg

En kestä tätä jatkuvaa ahdistusta siitä, miten minun pitää selitellä elämääni muille, koska en kuulu enemmistöön. Minulta kysytään, kumpi meistä on nainen. Ei kumpikaan, mutta eihän se mahdu ihmisten pieniin heteromaailmoihin, koska kaikki pitää luokitella miehiseksi tai naiselliseksi eikä mitään muuta ole.
En jaksa jatkuvasti taistella oikeuksistani olla, mitä olen.

Anteeksi, kun minulla on vihreät silmät ja ruskeat hiukset.
Anteeksi, kun en pidä rintoja tai naisten sukupuolielimiä seksuaalisesti stimuloivina.
Anteeksi, kun pystyn tekemään heteromiehelle sen, mitä hän pitää omana yksinoikeutenaan: toisen ihmisen kehon asettamista seksuaaliseksi kohteeksi, toisen kehon tuijottamista, jopa koskettamista. Koska naisen kehon tulee kuulua sille heteromiehelle, jonka täytyy olla ravintoketjun huipulla.
Eikä kukaan mies saa alistaa toista miestä niinkuin mies saa alistaa naista.

http://24.media.tumblr.com/20c526bfb065d0c3a7a27d3b12fc20d1/tumblr_mjwe4dUGQO1r0oqiso1_500.jpg

Sen heteromiehen, yleensä kaikenlisäksi valkoisen heteromiehen tulisi olla vallanpyramidin ylimmässä kerroksessa eikä häntä saisi alistaa etenkään seksuaalisesti. Hänen kehonsa tulisi olla pyhä eikä hänen kehonsa pitäisi kuulua kenellekään muulle kuin hänelle itselleen. Hänellä tulee olla valta kaikkiin.
Mutta se seksuaaliselta suuntautumiselta poikkeava mies rikkoo tämän kaiken, koska hän on ottanut tuon kaiken vallan pois siltä heteromieheltä, jota nyt voidaan katsoa himoiten, jota voidaan alistaa, nöyryyttää, jopa raiskata.
Hänen kehostaan voidaan nyt tehdä pelkkä halujen objekti.
Auktoriteetti romahtaa.
Kontrolli katoaa.

http://24.media.tumblr.com/536501698f48ce098b2110ed1b978b24/tumblr_mig7tlyQiX1qed3v1o1_500.jpg

Ei raamatussakaan sanota, etteikö kaksi miestä voisi rakastaa toisiaan. Tai ottaa suihin. Tai että kaksi naista ei saisi harrastaa seksiä. Ainoa, mitä sanotaan, on se, että mies ei saa maata toisen miehen kanssa niinkuin hän makaa naisen kanssa. Eli mies ei saa alistaa toista miestä antajan asemaan, koska naisen tulee antaa ja miehen ottaa.

Ei naisten ja homojen oikeuksista turhaa puhuta yhdessä: kumpikin ryhmä on uhka heteromiehen vallalle. Koska maailman tulisi olla hänen leikkikenttänsä. Eikä tämä mies välttämättä edes huomaa, että hänet on kasvatettu niin, sillä ne vallanmurut on ripoteltu sinne ja tänne vitseihin, sananlaskuihin, lapsuuden leikkeihin.
Pojat leikkivät sotaa, pojat taistelivat vallan itselleen polkemalla muita. Tappamalla muita. Tyttöjen tuli olla tottelevaisia ja leikkiä kotia, opetella huolehtimaan.

http://25.media.tumblr.com/0eb4a5f95d11894ece4fa03ead148734/tumblr_mjwh38pZC01r0oqiso1_500.jpg

Mitä enemmän mietin näitä typeriä, hauraita rakennelmia, jotka me typerät, hauraat ihmiset olemme luoneet, sitä enemmän koko pieni elämäni alkaa ahdistaa ja painaa päälle.
Ja sitä enemmän toivoisin, että voisin vain lopettaa ajattelemasta kokonaan.
En kuolla, mutta lopettaa näiden ihmisten luomien rakennelmien pohtimisen ja vain mennä virran mukana. Uskon, että raha on olemassa. Uskon, että on miehekkäitä ja naisellisia asioita. Uskon, että enemmistö jyrää. Uskon, että on olemassa jumala.

Uskon uskon uskon, antakaa minun nyt vain olla.

20 kommenttia:

Virta kirjoitti...

Puhut asiaa.

Ja jotenkin tämä kohu ahdistaa mua ihan hirveästi, kun oikeasti mä haluaisin vain mennä naimisiin ja adoptoida lapsia ja elää kuin kuka tahansa hetero. Jos olen vain hiljaa ja äänestän tekemättä asiasta suurta juttua ni kuulemma häpeän mitä olen, ja jos hehkutan asiaa ni oon ärsyttävä homoasioista toitottaja. Ja jos joku hetero kertoo allekirjoitettanensa aloitteen enkä mä älä ylistää sitä saman tien ni mä olen kiittämätön paska koska mun oletusarvo on että mun tuntemat ihmiset eivät ole homofobisia paskoja.

Milka kirjoitti...

Tämä on paskaa, tämä ihme pyöritys. Tasavertaisten oikeuksien pitäisi olla itsestäänselvyys kaikille. Musta on niin surullista ja absurdia, että seksuaalisuudesta tehdään niin suuri haloo tuomitsemismielessä.

Kenenkään ihmisarvoa ei saa hetkauttaa se, onko hän jotain muuta kuin hetero.

Mary kirjoitti...

Kirjoitit asiasta jotenkin hurjan viisaasti...

Vaikeita asioitahan nämä ovat. Ja kukapa ei kaiken sen itseen kohdistuvan vihan keskellä vain haluaisi antautua ja olla kuin muut. Mutta millainen tästä maailmasta oikein tulisi jos toisilla olisi valta kertoa sinulle millainen haluat olla?
Senhän takia tänne jäädään kun halutaan kuolla,että jossain vielä olisi se onnellisuus ja hyvä olo. Sinä rakastat Oskaria ja hän tekee sinut onnelliseksi joten miksi ihmeessä jonkun idiootin pitäisi antaa ottaa se onni sinulta pois.
Tai piilottaa se.

Olet minusta rohkea ja vahva ihminen. Vielä joskus uskallat seisoa oman elämäsi takana siitä ylpeänä. Aivan varmasti.

Voimia! ♥

(et muuten ole sattumoisin menossa kesällä Prideen?)

Anonyymi kirjoitti...

älykkäästi, tiedostavasti ja syvällisesti kirjoitettu, ihailen.

forgetta kirjoitti...

Vau. Vetää sanattomaksi. Olet miika ihana, loistava, vahva ja rohkea persoona!

En kykene ees ylistämään tätä tekstiä, koska toi oli niin mykistävä. Asiatekstiä, loistavaa!

agatha kirjoitti...

Ihan tajuttoman hyvä teksti, ei voi muuta sanoa. En voi kuvitellakaan millaista on elää tuollaisten ihmisten keskellä, kun jo heteroihmisenä meinaa pelottaa sanoa oma mielipiteeni koskien homojen oikeuksia.

Paljon voimia jokaiselle elämäsi askeleelle. ♥

saga kirjoitti...

tää oli hurjan hyvin kirjotettu teksti.

Sofi kirjoitti...

Mä oon ite miettiny tätä asiaa vaan Raamatun pohjalta, mutta täytyy sanoa et avasit ihan uuden näkökulman myös tohon Raamatun kohtaan ja kiitos siitä. Tän tekstin toivoisin jokaisen sellaisen lukevan joka kokee oikeudekseen riistää ihmisoikeuksia muilta heidän seksuaalisen suuntautumisen tai jonkun muun tahansa syyn takia! Olis kiva kuulla millasen puolustuksen ne ihmiset keksi....

Anonyymi kirjoitti...

voitko tehdä kysymyspostauksen lähiaikoina? :) oot upee kirjottaja ja sulla on hienoja ajatuksia ja haluisin kysellä niin paljon kaikkee :DD

Nansku kirjoitti...

Tykkään sun kirjotuksista ihan ylipaljon, kirjotat todella hyvin ja tässä oli tosiaan asiaa paljon :) Haleja ♥

Sofia- kirjoitti...

wau wau wau... En osaa sanoa oikein mitään muuta, kuin että puit sanoiksi ne asiat, joita olen päässäni pyöritellyt. Voisin halata sua ja kertoa, miten arvokas ihminen olet. Voimia <3

Sofia- kirjoitti...

wau wau wau... En osaa sanoa oikein mitään muuta, kuin että puit sanoiksi ne asiat, joita olen päässäni pyöritellyt. Voisin halata sua ja kertoa, miten arvokas ihminen olet. Voimia <3

Anonyymi kirjoitti...

En ole ikinä kommentoinut yhteenkään blogiin mitään, mutta nyt on pakko. Olen nimittäin miettinyt pääni puhki ja lukenut tästä aiheesta varsin paljon erilaisia kirjoituksia, jotka tuntuvat toistavan samoja argumentteja. Sinun tekstistäsi löysin aivan uusia näkökulmia, ja olet hurjan hyvä kirjoittamaan! Arvostan sitä kuinka uskallat olla rohkeasti oma itsesi, varsinkin kun itse vasta suunnittelen kaapinoven raottamista. Tsemppiä, et ole yksin! It gets better :)

Goofy kirjoitti...

Mä taistelin neljännellä luokalla homofoobists opettajaani vastaan. Manipuloi meitä sen mielipiteillä ja se uhkas haastaa mut oikeuteen kunnialoukkauksesta. Mä tiesin jo sillon, etten mä ole täysin hetero. Ja nyt, mä allekirjotin ton kansalaisalotteen just sen takia, ettei kenenkään opettaja vois itkeä asiasta, kun se on laillista. Sussa ei ole mitään väärin. Ole vaan oma ittes! Älä välitä noista puheista. Se on vaan tota uhoa.

Miss Bipolar kirjoitti...

Jos hetero sais mennä vaikka kolmen ihmisen kanssa naimisiin, niin miksei kaksi saman sukupuolen edustajaa, en ymmärrä tätä maailmanmenoa enää...

"Mun mielest ultraäänes pitäis jotenki pystyy selvittämään onks se tuleva lapsi homo vai hetero ni sit sen pystyis abortoimaan, jos se ois homo. Koska emmä rupee mitää homoo kasvattamaa!" Anteeksi, mutta mitä vittua??! En todellakaan ymmärrä. Sairaudet mä nyt juuri ymmärrän, mutten tätä...

Tiedän, että lupasin pysyä mahd. kaukana täältä, mutta kommentoin vain ja ainoastaan siksi, koska aihe kiinnosti. Olkoon tämä siis ainut kommentti.

DistressedFairy kirjoitti...

Mä en ymmärrä miksei voi olla samoja oikeuksia,mikä siinä on niin kamalan vaikeaa? Ihmisiä me kaikki ollaa,saman arvoisia! ÄÄÄÄ... Jotkut ihmiset on niin idiootteja,nii tyhmiä ja suvaitsemattomia..

Ei mitää :) Tottakai sua harmittaa ja varmaa Oskariaki,mutta on sussa jotai miksi se sun kanssa haluaa olla ! Hyvä ku kuiteski yrität syödä.

Nonni hyvä juttu ! Mä jo pelästyin. Tollaset ihmiset on kyl niin typeriä :( Joo sama täällä.. Mullaki oli ennen vähä liikaaa kusipäitä ympärillä.

Sinä oot ((: Ei se mitään. Samoin sinne♥ Nii mä yritän.. Ei oo ongelmaa vaivata,en vaa saa tunteita sanaks,vaikka yleensä saan.. Ja oot oikeessa, asiat pitää käsitellä,ei vaa unohtaa. Aivot tekee sen varmaa auttomaattisesti. Juu tuun jos tulee sellanen olo,mutta sulla on kyllä niin paljon kaikkea muutaki.. :) Sinäkin olet tärkeä♥

Miika kirjoitti...

Anonyymi 15.52 > Kiitos! =)

Sofi > Minäkin mietin tätä pitkään vain raamatun pohjalta, mutta sitten aloin miettiä, mitä sen raamatun pohjalla on. Ja se on se valitettavan miehinen maailma, mistä näyttää edelleenkin olevan vaikea luopua. Etenkin miehillä...

Anonyymi 21.30 > Kai voisin sellaisen tehdä. =D On sitä jo joitakin kertoja pyydettä, että ehkä nyt olis aika!

Anonyymi 22.54 > Kiitos! Mä toivon, että sun lähipiirisi ei rupea takakireiksi sen takia, että et mahdollisesti vastaa niitä oletuksia, mitkä susta on tehty. Koska se, mitä sinä olet on tärkeintä eikä se, vastaatko muiden oletuksia. En mä nyt sano, että olisin itse vain kohauttanut olkia, jos omat vanhempani eivät olisi voineet hyväksyä suuntautumistani, mutta lopulta ei kukaan voi elää vain toisia varten. Paljon tsemppiä sullekin<3 =)

xXunicornXx kirjoitti...

tuo on ihan totta mitä puhut. munki mielestä immeisten pitäs saaha olla sitä mitä on, riippumatta siitä onko hetero, homo, lesbo vai bi. oot ihan hirmu hyvä kirjottamaan, ja sä kirjotit tosta asiasta hirmuisen viisaasti.

Anonyymi kirjoitti...

Toi oli tosi hyvä näkökulma! :) ja hyvi kirjotettu. Oon ite kelannu vähä sammallaisii asioit, tosin en noin fiksusti.
Mun mielest on tyhmää ja takapajust et tarvii tehä tommoin kansalais alote et homot sais mennä naimisii, sen pitäs olla itsestää selvää!

Jessie Black kirjoitti...

Voi luoja että Tää teksti saa miut tuntemaan itseni niin itsevarmaksi, vaikkakin en uskalla sanoa porukoilleni tästä bi-yden yli pursuvasta lesboudesta. Olet ihana ja pysy tuollaisena. Kiitos tästä kirjoituksesta, annat järkyttävästi voimia ihmisille.