helmikuuta 13, 2013

Still, on the run, with our eyes on the horizon

http://25.media.tumblr.com/tumblr_m8zvisaYq81r15rzyo1_500.jpg

Sydämeni sanoo sopimustaan irti ja olen tämän viikon vuodelevossa.
Oskari makaa vierelläni sängyssä kuumeessa, rauhallisena, hiljaisena. Hän vain niistää, juo vettä ja nukkuu. Ja näyttää suloiselta. Hereillä ollessaan hän katsoo minua ja hymyilee väsyneenä.

Eilen hän huusi minulle pettymystään ja vihaansa syömsihäiriötäni kohtaan. Olin liikuntatunnilla aluksi tuntenut kipua ylävatsassa, mutta en ole pitkään aikaan jaksanut huomioida kehoni erilaisia kiputiloja. Sitten tuntui siltä, kuin joku olisi puristanut sydämeni pieneksi veriseksi kasaksi rintakehääni. Käperryin maahan, kipu lakkasi hetken päästä, mutta tuntui kuin jokin olisi muuttunut sydämeni lyönneissä. Kuin se olisi lyönyt eri tavalla, kuin jokin illuusio olisi lopullisesti rikottu.

http://data.whicdn.com/images/52066334/tumblr_mhjj5eUgM61qh44w5o1_500_large.jpg

Ja se illuusio on se, että luulen olevani jotenkin kuolematon.
Luulen, että minun kehoni ei voi pettää, koska en tunne ketään, kenelle niin olisi käynyt. Oireita on monilla, mutta kuolema on silti vain tyytynyt hiipimään taustalla. Se ei ole astunut esiin varjoista. Joten olen ajatellut, että ei minullakaan ole mitään hätää, kyllä minun kehoni jaksaa. Onhan se jaksanut tähänkin asti ja se on kuitenkin kestänyt vaikka mitä.
Mutta ei minun kehoni kestä loputtomiin.

http://25.media.tumblr.com/0476f9bac3d4dbdc66ddd85696aae36a/tumblr_mhuy36UEtk1qe81qjo1_500.jpg

Kävin maanantaina ravitsemusterapeutilla, joka totesi, että syön kyllä terveellisesti ja monipuolisesti, mutta jokainen ruoka-annokseni on hieman liian pieni. Ja kerran jätin aamupalan kokonaan välistä, koska halusin nukkua pidempään. Luulen, että voin joustaa ateriasuunnitelmastani, koska en koe syömisen olevan enää varsinaisesti ongelma. Se ei ole aiheuttanut joitakin poikkeuksellisia päiviä lukuunottamatta ahdistusta tai hermostuneisuutta. Syömisen jälkeinen ärtymys on kadonnut melkein kokonaan. Mutta en minä ole vielä terve ja minun pitäisi syödä vähintään se, mitä mitä ateriasuunnitelmassani lukee.

Käyn ensi viikon maanantaina uudestaan lääkärillä kokeissa.
Nyt vain lepään ja tuon Oskarille särkylääkkeitä.

Ei kommentteja: